2-CD jw 199 ALBERT AYLER QUINTET // PETER BRÖTZMANN DIE LIKE A DOG QUARTET

CD 1: ALBERT AYLER QUINTET
MUSIC IS THE HEALING FORCE OF THE UNIVERSE
ALBERT AYLER tenor saxophone
DONALD AYLER trumpet
MICHEL SAMPSON violin
LEWIS WORELL double bass
RONALD SHANNON JACKSON drums

CD 2: PETER BRÖTZMANN DIE LIKE A DOG QUARTET
FRAGMENTS OF MUSIC, LIFE AND DEATH OF ALBERT AYLER
PETER BRÖTZMANN alto & tenor saxophones, tarogato
TOSHINORI KONDO trumpet & electronics
WILLIAM PARKER double bass
HAMID DRAKE drums & frame drums

EN
.., AND SOMEBODY, JUST SOMEBODY, PLEASE, LISTEN!
MANY people didn’t listen to him, he was disputed until the end of his short life. Most of all the critics and organizers mostly didn’t really know what to do with him. The audience, especially in Europe, loved him. MUSIC IS THE HEALING FORCE OF THE UNIVERSE… he believed in it. From belief to vision there was only a little step, from vision to reality a jump into the East River. And, even if it was that short, his life is an example and most of all his death is an evidence not very unususal for the every-day-depressions, which a player of ‚unsellable music‘ – according to his friend and comrade-in-arms, Charles Tyler – is exposed to in the United States, and especially in New York. Certainly the apprecation he met in Europe did him good. But then, back in New York, the depressions came again. (One year before he died he had had to bring his brother Donald into a madhouse) From the very beginning, the titles of his tunes have documeted his longing for another, better world: Spiritual Unit / Ghosts / Truth ls Marching In/ Universal Message / Holy Family / Our Prayer / Spirits Rejoice … he really meant it. During his last years, the discrepancy between his will and his existence became increasingly recognizable: on one side the attempt to open the music to everybody, to let everybody participate in his experiences, his wild energy, his love to give everybody a part of is imagination. On the other side poverty that comes along with repression. The last three albums were recorded without passion at the end of the 60s – back to soul, R & B, garnished with banal lyrics, pressurzed by the record company. Not that there were of any success. After his concert in July 1970 in France, his fans were relieved: He was back again, with all his passion and persuasiveness. Four months later, he would be fished out of New York’s East River. Peter Brötzmann

DE
…, UND JEMAND, NUR JEMAND, BITTE ZUHÖREN!
VIELE haben ihm nicht zugehört, umstritten war er bis zum Ende seines kurzen Lebens. Vor allem Kritiker und Programm-Macher wussten meistens nichts mit ihm anzufangen. Das Publikum, besonders in Europa, liebte ihn. MUSIC IS THE HEALING FORCE OF THE UNIVERSE… er hat daran geglaubt. Vom Glauben zur Vision war nur ein kurzer Schritt, von der Vision zur Realität ein Sprung in den East River. Wenn auch noch so kurz, ist sein Leben doch beispielhaft und vor allem sein Tod ein gar nicht so ungewöhnliches Zeugnis für die alltäglichen Depressionen, denen ein Spieler ‚unverkäuflicher Musik‘ – so sein Freund und Mitstreiter Charles Tyler – in den USA, besonders in New York ausgesetzt ist. Sicherlich, die Wertschätzung, die ihm in Europa entgegenschlug, hat ihm gutgetan. Dann aber, zurück in New York, kamen die Depressionen wieder. (Ein Jahr vor seinem Tod mußte er seinen Bruder Donald ins Irrenhaus bringen). Von Beginn an dokumentieren die Titel seiner Stücke die Sehnsucht nach einer anderen, besseren Welt: Spiritual Unity / Ghosts / Truth ls Marching In/ Universal Message/ Holy Family / Our Prayer / Spirits Rejoice … er meinte es ernst. In den letzten Jahren wurde die Diskrepanz zwischen Wollen und Sein immer deutlicher: Hier der Versuch, die Musik zu öffnen für alle, jeden teilhaben zu lassen an seiner Erfahrung, seiner wilden Energie, seiner Liebe, jedem ein Stück seiner Phantasie abzugeben. Dort die Repression, die Armut mit sich bringt. Lustlos wurden Ende der 60er Jahre die letzten Platten eingespielt – zurück zu Soul, Rhythm and Blues, garniert mit äußerst banalen Texten, auf Druck der Plattenfirma. Erfolgreich wurden sie nicht. Nach seinem Konzert im Juli 1970 in Frankreich konnte man aufatmen: Er war wieder da, mit all seiner Leidenschaft und Überzeugungskraft. Vier Monate später wurde er aus dem East River gefischt. Peter Brötzmann

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