CD jw 114 JOHN LINDBERG’S TRIPOLAR
[A]LIVE AT ROULETTE, NYC

JOHN LINDBERG double bass
KEVIN NORTON drums & vibraphone
DON DAVIS alto & soprano saxophones & bass clarinet

DE
Die Tripolarität, eine klare Erweiterung der Bipolarität und ihrer ureigenen, intensiven Verbindung zum Mood-Swinging, eröffnet eine neue Dimension. Sie lebt von der Auswahl der Persönlichkeiten, die die Polaritäten verkörpern, und das Ergebnis ist eine musikalische Gesamtbotschaft, bei der dank ihrer inneren Beschaffenheit „die Mood-Swings so richtig abgehen“.
TriPolar steht für eine Triangulierung der kreativen Energie, für ständigen Wechsel und intensives Aufgehen im Moment… daher bietet diese Live-Einspielung dem Zuhörer auch einen breiten Querschnitt der Dynamik dieser Band. Für das TriPolare Syndrom gibt es keine Behandlung oder medikamentöse Therapie. Wie sollte es auch? Es ist ja keine Störung, sondern ganz im Gegenteil ist alles in bester Ordnung… Es ist ein Seinszustand, der bei jeder sich anbietenden Gelegenheit zu zelebrieren und auszukosten ist.
Dies also wäre der natürliche Grundentwurf und die Begründung für diese Ensemblebildung und für die Einspielung dieses Albums. Wir sind frei, wir können ohne Hast unsere Tripolarität leben, ohne Sorge, ohne wallendes Begehren… Während die Bäume unserer Jugend nach wie vor zerstört werden und wir umgeben sind von einer wachsenden Horde, die sich aus scheinbar hartnäckigen Anhängern kloakenhafter Existenzmodalitäten zusammensetzt, spielen wir weiter und weiter… wir werden weiterspielen… voll Hoffnung, heilender Absicht, und großem Spaß. John Lindberg

EN
In February 2010, bassist John Lindberg’s Tripolar was recorded live at the Roulette Club on West Broadway in New York City, and the album which resulted was released on the Jazzwerkstatt label the following year. The trio’s drummer was Kevin Norton who, like Lindberg, has worked extensively with both Anthony Braxton and James Emery. The third member of Tripolar is saxophonist Don Davis of the Doctor Nerve band, a seasoned improviser whose early appearances on record included milestone collaborations with Michael Mantler and Carla Bley; Karl Berger, Phillip Johnston, and the Microscopic Septet. On the longest track, One for Ayler, the spirit of a beloved free jazz archetype is beautifully invoked. Tripolar conjures all of the essential elements that comprised Albert Ayler’s musical persona. The essence of Ayler grew directly from gospel and R&B traditions; other ingredients were joyous airs that have been likened to Elizabethan nursery rhymes and echoes of military band music the young African-American saxophonist absorbed while in the armed forces overseas (one of these was the Marseillaise which Ayler playfully rechristened La Mayonnaise). Naturally enough for a native of southeast Michigan, Lindberg’s MC5 was named for Detroit’s own original masters of plugged-in psychedelic rowdiness. This full-throttle release of raw energies feels very much like an encounter with one of Peter Brötzmann’s units. The bracing Send Off, on the other hand, is a swirling multiphonic workout for unaccompanied bassist. Live at Roulette NYC is an exceptionally fine example of where Lindberg has gotten to after decades of hard work and dedication to the art of creative improvisation. It should be regarded as one of the very best recordings ever to have appeared under his name.

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