CD jw 106 BOOM BOX
JAZZ

THOMAS BORGMANN tenor- soprano & sopranino saxophones & harmonica
AKIRA ANDO double bass
WILLI KELLERS drums & percussion

DE
In den Biografien der drei Musiker tauchen die Namen Peter Brötzmann, Steve Lacy, John Coltrane, Pharoah Sanders, Ernst-Ludwig Petrowsky, Heinz Sauer, Albert Mangelsdorff, Willem Breuker, Fred Frith, Cecil Taylor, Borah Bergman und die beiden wilden Kerle Frank Wright und Charles Gayle auf, als Spielgefährten, verehrte Idole oder Musiker, mit denen sie verglichen wurden – oder als all das zusammen.
Die musikalische Welt steten Aufbruchs, steten Abwägens alter und sich neu entwickelnder handwerklicher, formaler und klanglicher Traditionen, in der Thomas Borgmann, Akira Ando und Willi Kellers erwachsen geworden sind, ist damit einigermaßen umrissen, was daraus bei dieser CD geworden ist, aber keineswegs. Denn hier entstand aus den verschiedensten Anregungen ein neues Produkt voller überraschender Wandlungen und enormer, absolut origineller Vielfalt.
Free Jazz ist diese CD allemal. Allerdings wird sich niemand darunter das vorstellen, was ihn hier erwartet. Und darauf läuft das alles zu, das Flattern und Zwitschern: auf einen prekären Moment von abwartender Harmonie. BOOM BOX spielt Jazz. Und Jazz handelt vom Fliegen und vom Singen.
EN
In line with the album title, the music is unquestionably jazz. Although obviously rooted in free jazz, it is surprisingly replete with qualities that some may not associate with that description, such as swing, restraint, delicacy. There is no screaming—or booming—here. On an album where every track is peerless, the standout has to be Albert and Frank… the longer this trio plays the better it sounds. There is never any sense of running short of ideas or falling back on stock phrases; everything sounds freshly minted. Borgmann seemingly has the ability to endlessly spin out solo lines that are melodically and rhythmically inventive, making the process sound as simple as breathing.
He switches between tenor, soprano and sopranino with ease, using them in a painterly fashion for their different tonal qualities, as required; on the closer, Only for Dörte, he even briefly uses two harmonica chords to good effect.
His rhythmic sense helps give the trio its swing; it always feels as if all three players are creating it equally, without any sense of them being soloist plus rhythm section. JAZZ is the best surprise of the year so far, and a favorite that’s sure to be one of the best albums of 2011. John Eyles

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