CD jw 104 ADAM PIEROŃCZYK QUINTET
KOMEDA – THE INNOCENT SORCERER

ADAM PIEROŃCZYK soprano & tenor saxophones
GARY THOMAS tenor saxophone
NELSON VERAS guitar
ANTHONY COX double bass
LUKASZ ZYTA drums, percussion & typewriter
DE
Musik von Krzysztof Komeda, neu beleuchtet, neu zum Klingen, zum Funkeln gebracht. Leichtfüßig, mitunter fast tanzend, befreit vom Platz im Museum, der diesem Komponisten durchaus auch gebührt. Das ist ein anderer Komeda, als der den wir kennen – nicht weniger tiefgründig, nicht minder bewegend. Adam Pierończyk hat die Lektion begriffen: Nur der, der es vermeidet, Komeda zu imitieren, kann ihm nahe kommen. The Innocent Sorcerer reiht sich ein in die große Geschichte des polnischen Jazz, die mit Komeda in den fünfziger Jahren aus den Katakomben an das Tageslicht drang, die Meisterwerke wie Astigmatic hervorgebracht hat und die – Komeda erinnernd – zu Widmungen von Rang führte.
Adam Pierończyk nähert sich Komeda, indem er ihn von seiner Substanz zu begreifen versucht, nicht über die klangliche Angleichung. Fundamental der Verzicht auf jenes Instrument, das sich zuerst mit Komeda assoziiert: das Piano. Mit der klassischen Gitarre kommt eine luftige Stimmung ins Spiel. Nylonsaiten statt Stahl, Percussion mehr noch als Schlagzeug. Dazu zwei amerikanische Freigeister, einer am Bass und einer, der sich in einer zweiten Flugspur neben Adam Pieronczyk bewegt. Echos von Coltrane, Harmonien von Bill Evans, Latin-Leichtigkeit, eigenes Befinden und die Themen von Komeda, Earcatcher mit Tiefgang. Bert Noglik

EN
This recording presents Krzysztof Komeda’s music in a whole new light, complete with a sparkling new sound. There is nothing of the museum piece about these light-footed, dancing compositions, well-deserved though their place in the musical halls of fame is. This not the Komeda we know, yet the music is neither less profound nor less moving, for Adam Pierończyk knows that not imitating Komeda is the only way to get close to him. The Innocent Sorcerer deserves its own page in the illustrious history of Polish jazz, which emerged from the catacombs to bask in the sunlight of the 1950s when jazz pianist, composer, and band-leader Komeda produced such masterpieces as Astigmatic. Tributes from distinguished fellow musicians were not long to follow.
Adam Pierończyk approaches Komeda by trying to understand the essence of his music rather than attempting to imitate his sound. Crucially, he does not use the instrument most closely associated with Komeda – the piano.
The classical guitar creates a breezy atmosphere, the strings are made of nylon rather than steel, and percussion takes precedence over drums. The performers include two American free spirits, one on bass and another on a parallel flight-path to Pieronczyk. Echoes of Coltrane, harmonies by Bill Evans, a Latin lightness, the players‘ own sensibilities and Komeda’s themes make up these profound earcatchers. Bert Noglik

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert