CD jw 212 MATTHIAS AKEO NOWAK KOI SEPTET
HOW DOES ORIGAMI SOUND?
MATTHEW HALPIN tenor & alto saxophones & flute
STEFAN KARL SCHMID tenor & soprano saxophones & clarinet
SHANNON BARNETT trombone
SIMON SEIDL Fender Rhodes piano & piano
RIAZ KHABIRPOUR guitar
MATTHIAS AKEO NOWAK double bass
OLIVER REHMANN drums
DE
„Origami is to folding, as music is to sound“ (Paul Jackson)
Seit 2010 leitet der Bassist Matthias Akeo Nowak das Koi-Trio, das 2012 das gleichnamige Debütalbum und 2014 ein zweites Album mit den Solisten Sebastian Gille und Rainer Böhm veröffentlicht hat. Sein neuestes Projekt ‚How does Origami sound?‘ wurde im Oktober 2020 während der Pandemie realisiert, unterstützt durch die MKW-NRW Soforthilfe 2020 und den Musikfonds e.V. 2021.
Die Faltkunst Origami führt von einfacher Aufteilung eines Papierblattes zu komplexen Gestalten. Diesen Weg versuche ich in meinen Kompositionen zu gehen: Falten und Entfalten, Experimentieren und Generieren von neuem Material aus einer Quelle. Eine Origami Faltstruktur (Crease Pattern) wird
zur Vorgabe und Anregung für Klangkonstellationen und zeitliche Abfolgen innerhalb eines Stückes. Mehr Information unter: ‚Music and Paperfolding‘ www.matthiasakeonowak.wordpress.com
Mein herzlicher Dank gilt meiner Familie, die den notwendigen Raum für Inspiration geschaffen hat: meiner Frau Almut, unseren Kindern Leonard und Alma und meinem Vater Alf.
Besonderer Dank geht an die Freunde im Koi-Trio Riaz Khabirpour und Oliver Rehmann sowie an die FreundInnen, welche das Trio zum Septett erweitert haben, an Shannon Barnett, Matthew Halpin, Simon Seidl und Stefan Karl Schmid, für ihren großartigen musikalischen Input!
Ebenso danke ich der Jazz-Schmiede, besonders Lars Wallat für Recording, Mix, Mastering und Realisation des Konzertes selbst, Johannes von Barsewisch für die Video Dokumentation und nicht zuletzt meinen StudentInnen und KollegInnen des Jazzdepartments Conservatorium Maastricht für ihr Vertrauen in meine Arbeit.
Das Album ist dem Gedenken an unseren Freund, Jazzkenner und -förderer Patrik Becker gewidmet, ohne den es unsere Bandarbeit und die Reihe ‚Real Live Jazz‘ in Köln nicht gegeben hätte. Matthias Akeo Nowak
EN
„Origami is to folding, as music is to sound“ (Paul Jackson)
Bassist Matthias Akeo Nowak has been leading Koi Trio since 2010 and released his debut album in 2012 and a second album in 2014 featuring Sebastian Gille and Rainer Böhm. His latest project „How does Origami sound?“ was realised during the pandemic, supported by MKW-NRW Soforthilfe 2020 and the Musikfonds e.V. 2021.
The art of origami leads from a simple division of a sheet of paper to complex shapes. I try to follow this path in my compositions: folding and unfolding, experimenting and generating new material from one source. An origami folding structure (crease pattern) becomes the specification and framework for sound constellations and sequences within a piece. More information: ‚Music and Paperfolding‘ www.matthiasakeonowak.wordpress.com
My heartfelt thanks go to my family, who created the necessary space for inspiration: my wife Almut, our children Leonard and Alma and my father Alf.
Special thanks to my friends Riaz Khabirpour and Oliver Rehmann as well as to the colleagues and friends who have expanded the trio to a septet, Shannon Barnett, Matthew Halpin, Simon Seidl and Stefan Karl Schmid, for their great musical input!
I would also like to thank the Jazz-Schmiede Düsseldorf, especially Lars Wallat for recording, mixing, mastering and realizing the concert itself, Johannes von Barsewisch for the video documentation and last but not least, my students and colleagues from the Jazz Department at the Maastricht Conservatory for their trust in my work.
This album is dedicated to the memory of our dear friend, jazz connoisseur and organiser Patrik Becker, without his selfless support our band work and the series ‚Real Live Jazz‘ in Cologne would not have existed. Matthias Akeo Nowak