CD jw 139 JON IRABAGON TRIO
w./MARK HELIAS & BARRY ALTSCHUL
IT TAKES ALL KINDS
JON IRABAGON tenor saxophone
MARK HELIAS double bass
BARRY ALTSCHUL drums & percussion
EN
This is a trio of the superlative. Mark Helias and Barry Altschul, what a rhythm section! Altschul (born in 1943) is one of the most perfect drummers of modern jazz: versatile, group-oriented, agile and does much more than just keep time. He wrote jazz history in groups like Chick Corea’s „Circle“ and the fantastic quartet around Anthony Braxton and Sam Rivers. Dave Holland was the bassist in both ensembles and the interplay between them gave the bands their deeper ground. In this trio the bassist is Mark Helias (born in 1950) and Martin Kunzler described his playing like this: „Mark Helias’ specialities are bringing time perfectly to the point with a dark warm natural sound. With thought-out lines on harmonious, coherent paths, he can lead a band brilliantly from the bass without dominating it.“ He is also able to join the avant-garde and traditional together, something musicians from Wynton Marsalis to Tim Berne appreciated. But this trio is dominated by the saxophonist Jon Irabagon, a member of the next generation and winner of the Thelonious Monk Saxophone Competition in 2008 in Los Angeles and the Peitzer Festival’s Artist in Residence. An important part of his musical socialization was his playing „myriads of musical styles“ in very different constellations in clubs in and around Chicago at the start of the millennium. During the years that followed he continued to cultivate a diversity of styles that would sound eclectic on anyone else: Billy Joel and Evan Parker, Lou Reed and Herbie Hancock, Michael Bublé and Conor Oberst …
Irabagon kept perfecting his playing against this backdrop. In his own words: „melodic, mature, respectful and balanced.“ That this is an understatement is demonstrated not only by his rejuvenation with the bebop–terrorists from Mostly Other People Do the Killing. Jon Irabagon is thinking up the rest of the story while standing on solid ground. That’s why he is able to produce a tour de force on the saxophone with the heavy drummer Mike Pride under the title „I Don’t Hear Nothin‘ But the Blues“ as he did with his Foxy Trio playing an 80-minute non-stop rendition of Sonny Rollin’s classic „Doxy.“ Stefan Hentz described it in the ZEIT as „rapid stream of consciousness. No catching one’s breath, no deep breathing. The pull of the music creates an urgency that hasn’t been heard for a while in this area. Foxy is a manifesto for going for broke – a festival of improvisation. Just imagine what it would sound like when the trio is unfurling full power live on stage.“ Ulrich Steinmetzger /Translation: Miriamne Fields
DE
Dies ist ein Trio der Superlative. Mark Helias und Barry Altschul, was für eine Rhythm-Section! Letzterer (Jahrgang 1943) ist einer der perfektesten Schlagzeuger des modernen Jazz: vielseitig, gruppendienlich, beweglich und viel mehr als nur ein Timekeeper. In Gruppen wie Chick Coreas „Circle“ oder dem fantastischen Quartett um Anthony Braxton und Sam Rivers hat er Jazzgeschichte geschrieben. Beide Male hieß der Bassist Dave Holland und das Zusammenspiel beider gab den Bands ihren tieferen Grund. In diesem Trio spielt Mark Helias (Jahrgang 1950), dessen Agieren Martin Kunzler so definiert: „Perfekt auf den Punkt gebrachte Time und ein dunkler warmer Natursound sind die Spezialitäten von Mark Helias. Mit durchdachten Linien auf harmonisch schlüssigen Wegen kann er eine Band optimal vom Bass aus führen, ohne sie zu dominieren.“ Avantgarde und Tradition fließen bei ihm zusammen, was Musiker von Wynton Marsalis bis Tim Berne zu schätzen wussten. Dominiert aber wird dieses Trio von Saxofonist Jon Irabagon aus der nächsten Generation, dem Gewinner der Thelonious Monk Saxophone Competition 2008 in Los Angeles und dem Artist in Residence des Peitzer Festivals. Zu seiner essenziellen musikalischen Sozialisation gehörte es, dass er am Beginn des Jahrtausends in den Clubs in und um Chicago „Myriaden musikalischer Stile“ in den unterschiedlichsten Formationen spielte und auch in den Jahren darauf eine Vielfalt pflegte, die bei jedem anderen eklektizistisch anmuten müsste: Billy Joel und Evan Parker, Lou Reed und Herbie Hancock, Michael Bublé und Conor Oberst … Vor diesen Hintergründen hat Irabagon sein Spiel immer mehr perfektioniert. „Melodisch, ausgereift, respektvoll und gleichgewichtig“ nennt er es – und untertreibt, wie nicht nur seine Jazzfrischzellenkuren mit den Bebop-Terroristen von Mostly Other People Do the Killing belegen. Jon Irabagon denkt die Geschichte weiter und während er das tut, steht er auf einem sicheren Fundament. So konnte er mit dem heftigen Drummer Mike Pride unter dem Motto „I Don’t Hear Nothin’ But the Blues“ eine ebensolche Saxofon-Tour de Force hinlegen wie mit seinem Foxy Trio ohne Pause 80 Minuten lang über den Sonny Rollins-Klassiker „Doxy“. Als „reißenden Stream of Consciousness“ beschrieb das Stefan Hentz in der ZEIT. „Kein Verschnaufen, kein Durchatmen. Der Sog der Musik entwickelt eine Dringlichkeit, wie man sie lange nicht mehr in diesem Terrain hörte. Foxy ist ein Manifest der Verausgabung – und ein Fest der Improvisation. Wie muss es erst klingen, wenn das Trio live auf der Bühne seine volle Kraft entfaltet.“
Ulrich Steinmetzger